Regionen ligger i världens vägkorsning i nordvästra Saudiarabien: 40 procent av världens befolkning kan nå NEOM inom mindre än fyra timmar; omkring 10 % av världens handel går redan genom Röda Havet. Flyger man till NEOM:s nya flygplats är London bara fem timmar bort, Dubai och Kairo två, Zürich fem och en halv.
- neom.com: What is NEOM
Jag är svag för väldiga projekt som aldrig blir något, åtminstone inget att tala om jämfört med det som målas ut i prospekten (se t ex Dubais ö-värld, en bloggpost jag fortfarande gillar att återkomma till och jämföra med den allt tristare verkligheten).
Neom [...] is a planned cross-border city in the Tabuk Province of northwestern Saudi Arabia. It is planned to incorporate smart city technologies and also function as a tourist destination.
- Wikipedia: Neom
But Saudi Crown Prince Mohammed bin Salman [familjärt förkortat MBS] didn’t see a wasteland when he landed in his helicopter here a few years ago. He saw the future— and hatched a plan for a $500 billion city-state to cover 10,000 square miles of rocky desert and empty coastline to attract the "world’s greatest minds and best talents" to the world’s best paying jobs in the world’s most livable city.
- A Prince's $500 billion Desert Dream: Flying Cars, Robot Dinosaurs and a Giant Artificial Moon, Wall Street Journal 25 juli 2019
Där fick vi en prislapp också: Femtusen miljarder spänn har man lagt undan (hur mycket som nu smält ihop efter priskriget med Ryssland på olja). En väldigt rolig detalj i sammanhanget är att en konsultfirma man anlitat heter Boston Consulting Group, världskänd i hela Sverige för sina insatser i Nya Karolinska Sjukhuset.
Flygande bilar, dinosaurierobotar och en konstgjord måne må låta som påhitt, men de är bara några av alla futuristiska under som utlovas. Vad vill vi sätta på att max en av tre blir verklighet? Mindre än femtusen miljarder spänn, alla gånger.
Projektet kungjordes av MBS 2017. Den första fasen ska vara klar 2025. Eller? Sedan 2018 har MBS fått sin beskärda del av rubriker i samband med mordet på journalisten Jamal Khashoggi, som kronprinsen av allt att döma låg bakom – redan det har fått samarbetspartners och investerare att dra sig tillbaka. Som om det inte räckte med projektet i sig. Fler rubriker dök upp i våras sedan man löst en konflikt med urinvånare, som hade fräckheten att bo i trakten, med att skjuta en särskilt besvärlig aktivist bland dem.
- Saudi Arabia is Building a $643-Billion, Green-Powered Megacity, VICE 25 oktober 2017
Den senaste uppdateringen på Neoms Wikipedia-sida berättar om att MBS anlitat en PR-firma i USA för att lösa problemen. De PR-mässiga problemen, alltså. Hur det går med de flygande bilarna etc är en annan fråga.
Wikipedia (eng.): Neom
En liten detalj, men ändå. Underligt att de säger att det tar 5.5 timmar till Zürich, men bara 5 till London när London ligger 600 km längre bort. Samma sak med Kairo som är typ 400 km bort mot att Dubai ligger 2000 km bort. Jag kollade att det inte var du som råkat översätta fel, men så var det inte. (Inte för att jag trodde det, men vi faktakollar!).
SvaraRaderaHa ha! Skarpögt! Ja du – skillnader mellan direktflyg och byten är det jag kan komma på. Enkla fel är ett annat – förvisso kan sådana uppträda även på framträdande platser. Jag har skrivit en rad till dem, få se om nån svarar.
SvaraRaderaHoppsan! Vilket galet projekt! I öknen!
SvaraRaderaEtt annat saudiskt projekt i mindre skala, men fortfarande fullständigt galet är "King Abdullah Economic City"
https://en.wikipedia.org/wiki/King_Abdullah_Economic_City
Minsann! Man förstår att kronprinsen inte ville låta sig brädas av kungen... Hittar KAEC (som ska uttalas "cake"!?) i Google Earth, strax norr om Jedda; på satellitbilderna från i höstas syns lite pampig innerstad, omgiven av öken.
SvaraRadera