En gång i tiden var manuella pressklipp en tjänst som många fann det värt att hålla sig med. På byråer för sådant satt folk och läste igenom tidningar i mängd. Så fort något nyckelord dök upp – namnet på ett företag eller en produkt, eller vad kunderna nu beställt – så tog man fram saxen, klippte ut artikeln, och lade pressklippet i kundens mapp. Dessa laddningar med nyhetsbevakning levererades sedan regelbundet.
Numer sköts sådant naturligtvis digitalt (riktig mediebevakning är betydligt mer sofistikerad än vanliga googlingar). Inte heller behöver man vänta på att få klippen levererade. Och en del har tagit det hela ännu ett steg: Så fort företagets namn nämns någonstans, så genereras automatiskt en nyhet om detta på hemsidan. Vad skulle kunna gå fel?
Här är en artikel på nordfront.se, hemsida för Nordiska Motståndsrörelsen, publicerad den 7 januari 2019. Man hänvisar till en undersökning från ett känt opinionsinstitut.
Eftersom namnet nämndes så dök artikeln upp bland företagets digitala pressklipp. Och eftersom funktionen pressklipp-direkt-till-nyhet var påslagen, och relevansfiltren uppenbarligen trasiga, så fick opinionsinstitutet en nyhet på sin hemsida med en nazistisk hemsida som källa, namngiven och länkad till.
Filtret är numer justerat. Huruvida funktionen pressklipp-direkt-till-nyhet slagits av känner jag inte till. Men det vore en god idé, det med.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.