Den idé som flest tände på var att beteckningen användes på en verklig maskin, så topphemlig att dess existens inte ens fick antydas. Snart dök en given kandidat upp. Här ett citat från decenniets senare år. Då hade planet länge varit en offentlig hemlighet, även om alla detaljer fortfarande var tvärhemliga.
In an effort to limit detection by radar, the fighter, which aerospace experts call the F-19, or the Stealth fighter, is believed to use some designs and materials similar to those believed used by the Stealth bomber being developed by the Northrop Corporation.- New York Times, 18 september 1988
Man kan tycka att ett plan med mycket liten radarsignatur inte är så värst spännande som leksak eller dataspel. Måhända det var hemlighetsmakeriet, dess annorlunda utseende och just det faktum att det var ett mycket avancerat plan (oavsett hur), som bidrog till att F-19 lanserades som modellplan och dataspel.
Det senare var med om ett sammanträffande som är så osannolikt att det måste ha varit en slump:
F-19 [PC-versionen av spelet] was released in November 1988, on the same day the Pentagon admitted the existence of the real Stealth fighter. The timing was coincidental.- Compute! Magazine, juli 1989
Det riktiga smygplanet fick beteckningen F-117 Nighthawk. Det hade aldrig kallats F-19.
Men vad hade då hänt med F-19? En förklaring var att man ville undvika förväxlingar med MiG-19. Det har inte hindrat att man använt andra nummer som även funnits på MiG-modeller. Kanske någon sorts talmagiskt tänk låg bakom när F-20 fick sitt nummer, en lite mer avancerad variant av vidskepelse.
Se även bloggposten Stealth-design för skillnader mellan F-117 och B-2, och vad de beror på.
Löpnumren är betydligt äldre än så. Redan under första världskriget började man med dem, och ”F” har stått för för ”Fighter ända sedan flygvapnet blev ett eget vapenslag 1948.
SvaraRaderahttps://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_military_aircraft_of_the_United_States
Japp. Jag syftade på när man antog ett gemensamt system för de olika vapengrenarna och då började om från 1. Justerar.
SvaraRaderahttps://en.m.wikipedia.org/wiki/1962_United_States_Tri-Service_aircraft_designation_system
"Man kan tycka att ett plan med mycket liten radarsignatur inte är så värst spännande som leksak eller dataspel. Måhända det var hemlighetsmakeriet, dess annorlunda utseende och just det faktum att det var ett mycket avancerat plan (oavsett hur), som bidrog till att F-19 lanserades som modellplan och dataspel."
SvaraRaderaSpelet F-19 stealth fighter gör faktiskt en rätt stor sak av smygigheten. Att bli sedd på radar eller visuellt av ett flygplan gör att fienden börjar jaga dig och ger även minuspoäng på de flesta uppdrag. Smygigheten är realistiskt hanterat med tanke på att det var ett spel från cirka 1990. Ifall man svänger hårt, använder elektroniska motmedel (som gör det svårare för missiler att träffa dig), öppnar vapenluckorna eller flyger högt så blir man mindre smygig.
Sensemaker
Finurligt! Borde ha förstått att Sid Meier inte skulle slarva bort några möjligheter.
SvaraRadera