“We’re entering this new golden age of video,” Zuckerberg told BuzzFeed News. “I wouldn’t be surprised if you fast-forward five years and most of the content that people see on Facebook and are sharing on a day-to-day basis is video.”- Why Facebook And Mark Zuckerberg Went All In On Live Video, BuzzFeed 6 april 2016
Video är framtiden. [...] Att Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg hävdar att 90 procent av allt digitalt innehåll om ett par år kommer att vara rörligt har fått många företag att satsa på rörligt innehåll i sociala medier – på Facebook i synnerhet.- Analys av video på Facebook, reklam ... eller jag menar contentbyrån chiffer.se 25 augusti 2017
När en man som Zuckerberg kungör att video är framtiden så är det inte vem som helst som påstår vad som helst. Under mottot pivot to video, "omsvängning till video [från text och bild]" började de progressivare delarna av reklam- och mediabranschen att lägga om sitt arbete. Miljoner och miljarder flyttades från produktion och marknadsföring av text och bild till video. Skribenter kickades, filmare anställdes. Mer film, eftersom det var det som folk ville ha.
Problemet? Att folk inte alls var så intresserade som Zuckerberg påstod och statistiken från Facebook visade. Bara några månader efter "golden age"-citatet ovan publicerades nedanstående:
For the past two years Facebook only counted video views of more than three seconds when calculating its “Average Duration of Video Viewed” metric. Video views of under three seconds were not factored in, thereby inflating the average. Facebook’s new metric, “Average Watch Time,” will reflect video views of any duration. That will replace the earlier metric.- Facebook Overestimated Key Video Metric for Two Years, Wall Street Journal, 22 september 2016
Men den nya statistiken var fortfarande vilseledande. Videosnuttar framställdes fortfarande som betydligt populärare bland användarna än vad som var fallet. Det har nu lett till en stämningsansökan från företag som menar att Facebook medvetet har lurat dem.
... Over the course of the last two years, the plaintiffs in the case have gotten access to tens of thousands of internal Facebook documents, which they say suggest the numbers were actually inflated between 150 to 900 percent. And, they write in one court record filed Tuesday, they "discovered that Facebook's inflation of average view times was far from an honest mistake." The suit quotes one Facebook record about a decision to "obfuscate the fact that we screwed up the math."- A New Facebook Lawsuit Makes 'Pivot to Video' Seem Even More Shortsighted, Wired 17 oktober 2018
Detta hade man kunnat ta med ro om det bara varit reklamkonton som tagit skada. Men trixandet med statistik har påverkat folk och seriösa medier.
"A lot of friends lost their jobs over this bullshit," tweeted Benjamin Bailey, a writer for Nerdist. "Facebook outright lied and pushed this whole 'pivot to video' narrative. It's all a big house of cards."- Wired
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.