2016-07-07

Tunnlar som oftast inte finns

Se här en lite annorlunda men nog så fascinerade genre med faktoider, rykten och annat i det mytiska spektrat: tunnlar som nog inte finns.
Legends about the existence of secret tunnels usually involve improbably long subterranean passages, sometimes running under major obstacles such as rivers and lakes to reach their destinations. Religious buildings, monks and the landed gentry are particularly common elements in many tunnel stories.
- Wikipedia: Tunnels in popular culture

En mycket vanlig sorts tunnel-myt utgörs av de som ska ha funnits i kloster. Wikipedia-artikeln nämner det tänkta syftet att ordensbröder behövde hålla låg profil i orostider, men den återkommande förklaring jag stött på är att man förtjust tänker sig pilska munkar och nunnor som nyttjat dem för förbjudna sammankomster av helt annat slag. Myterna förstärks av de tunnelaktiga konstruktioner man verkligen hittat i flera gamla kloster; en enklare förklaring, som inte kräver rutinmässiga arkitektoniska sammansvärjningar vid klosterbyggen, är att de var kloaker.

En annan vanlig sort är hemliga tunnlar som tillskrivs smugglare. Den trivs av förklarliga skäl bäst på platser där flitigt smugglande verkligen förekommit. Här är verklighetsgrunden ännu starkare, då otaliga verkliga tunnlar bevisligen använts för ändamålet. Å andra sidan verkar det på flera brittiska kuster knappast finnas någon stad eller by med självaktning som inte håller sig med berättelser om en smugglartunnel, så hemlig och dold att ingen hittat den. Ofta ligger ena änden i en pub, som därmed får sitt varumärke stärkt åtminstone en smula.

Ännu en sort är lönngångar i slott och borgar. I litteratur och film är de närmast obligatoriska i sammanhanget, en syn som gissningsvis färgat av sig på en och annan guidad visning (guidningar av historiska miljöer är en av de pålitligaste fyndorterna som finns för faktoider). Jag har ingen aning om hur vanliga sådana är i verkligheten. I byggnader som främst uppfördes för militärt bruk kan dolda vägar av olika slag ha varit användbara för flykt eller oväntade angrepp på inkräktare. En och annan påträffad sådan kan, återigen, ha förstärkt ryktena på andra håll.

Utöver sådana standardmyter finns det mängder av spännande idéer lite varstans. I Stockholm pratas det om ett omfattande nätverk av hemliga och väl tilltagna tunnlar; man lär kunna köra bil i dem, ibland finns järnväg installerad. I Göteborg ryktas det om en tunnel som av någon anledning (god, får man anta) förbinder Östra sjukhuset med Sahlgrenska sisådär en mil bort. I Berlin sägs det finnas rejäla tunnlar som användes av – gissa vem? – Hitler för att från bunkern fly till flygplatsen Tempelhof och friheten i Sydamerika.

Och så vidare ... Hemliga tunnlar är prima mytmaterial på så sätt att de är spännande och praktiskt taget omöjliga att motbevisa.

7 kommentarer:

  1. Hemliga tunnlar var inte helt ovanliga på borgar och som du säger då för flykt eller motattacker. För de som vill fördjupa sig i befästningsarbeten och belägringar rekommenderar jag verkligen Eugène-Emmanuel Viollet-le-Ducs "Histoire d'une forteresse" eller på engelska "The Annals of a Fortress". Jag misstänker att den inte finns på svenska. Hursomhellt otroligt underhållande bok om en fiktiv fästning i Frankrike under ett par tusen år. Han lyckas få med tekniken i samtidigt spännande historier om hur fästningen belägrades stt antal gånger.
    ---
    The Annals of a Fortress
    by Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc
    4.06 · Rating Details · 17 Ratings · 2 Reviews
    The wonderfully atmospheric life story of a fortress Colorfully charts the development of fortification and the art of the siege This brilliant evocative work is one of the greatest and most unusual books ever written on siewarfare and fortifications. In prose, Viollet-le-Duc recreates the life of a French castle from its obscure origins to its fate in the Franco-Prussian War. As an architect and experienced military engineer Viollet-le-Duc was uniquely placed to write on the history of fortifications. In Annals of a Fortress he examines the life of the imaginery castle of La Roche-Pont as it endures numerous protracted and bitter sieges. Viollet-le-Duc was a noted military engineer, serving in the Franco-Prussian War, and architectural historian. He was the author of Military Architecture.
    http://www.goodreads.com/book/show/2277377.The_Annals_of_a_Fortress
    ---

    MVH

    Hans

    SvaraRadera
  2. Många slott har "lönngångar", Drottningholmsslott till exempel, som knappast har varit hemliga utan ett sätt för betjäningen att komma runt i slottet utan att synas för mycket.
    Vill också minnas en artikel i Dn (tror jag) för några år sedan om några arbetare som åkte runt med ett litet tåg i tunnlar för teleledningar under stockholm och kapade ner tjocka gamla kopparledningar när man drog fiber istället.

    SvaraRadera
  3. Hans: En historisk bok om en påhittad fästning..? Det låter som en utmaning. Visar sig att det är många som prisat boken. Dessutom är den såpass gammal (1876) att den lagts ut inscannad i sin helhet.
    https://archive.org/details/annalsoffortress00violuoft

    Johan: "Lönngångar" för betjäningen borde jag naturligtvis ha nämnt. Det är standardförklaringen för lönngångar i icke-militära slott o herresäten. - Vad tunnelnätet under Stockholm beträffar så har jag sett trovärdiga intyg på att det finns. Liksom förklaringen att det är servicetunnlar för ledningar, så man slipper gräva upp stan ännu oftare än man gör nu. Vilket inte hindrar att det uppstår myter om det, och att det ger näring åt rena myter på andra håll.

    SvaraRadera
  4. Angående tunnlar i Göteborg så vet jag att det finns en som går från raffinaderierna på Hisingen till Chalmers. Den används för fjärrvärme och det går att köra bil i den så länge man inte får möte ;)

    SvaraRadera
  5. Bah, online läser inte riktiga män ;-)

    Där ser man. Visste inte att den fanns online då jag har den. Skojigt var det för kanske sex år sedan då jag följde med dotterns klass på en utflykt till ett slott i trakterna. De vill ha med någon förälder då de beger sig på sådana. Jag hade kanske någon månad innan läst boken. Väl framme visar dig sig att det blivit något missförstånd och det finns ingen guide. Jag är ganska säker på att det fanns bara EN förälder till något barn i hela skolan som kunde improvisera en guidad tur på ett okänt slott och på ett pedagogiskt sätt förklara slottets arkitektur och belägringstekniker. Lärarinnan var i alla fall djupt imponerad.

    MVH

    Hans

    SvaraRadera
  6. Det är jag också rätt säker på att det fanns. Tänk att man kan ha nytta av att läsa. :-)

    SvaraRadera
  7. Ett nät av tunnlar som det går tåg i under Stockholm, säger du? Det tror jag att jag vet vad det är för nåt.:)
    Skämt åsido: det är ett spännande ämne. Exakt hur det ser ut där nere får vi väl inte veta förrän det blir krig och skyddsrummen tas i bruk.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.