2015-01-08

Rätten att kritisera

I question also the ease with which the existing race hatred legislation is going to be extended simply by the scoring out of the word "racial" and the insertion of "racial or religious hatred" as if race and religion are very similar ideas and we can just bundle them together in one big lump. When it seems clear to me and to most people that race and religion are fundamentally different concepts, requiring completely different treatment under the law. To criticise people for their race is manifestly irrational but to criticise their religion, that is a right. That is a freedom. The freedom to criticise ideas — any ideas — even if they are sincerely held beliefs — is one of the fundamental freedoms of society and a law which attempts to say you can criticise or ridicule ideas as long as they are not religious ideas is a very peculiar law indeed. It promotes the idea that there should be a right not to be offended, when in my view, the right to offend is far more important than any right not to be offended, simply because one represents openness, the other represents oppression.
Kunde något resonemang vara mer dagsaktuellt? Men detta sades för nästan exakt tio år sedan. Rowan Atkinson (just han) talade inför överhuset med anledning av lagförslaget Racial and Religious Hatred Act (som gick igenom).

Det var svårt att hitta en lagom lång snutt att citera, talet är högst läsvärt i sin helhet. Och, som sagt, så dagsaktuellt det kan bli — tyvärr.

National Secular Society: Rowan Atkinson Speaks to the Lords
RationalWiki: Racial and Religious Hatred Act 2006

4 kommentarer:

  1. http://i2.mirror.co.uk/incoming/article4935480.ece/alternates/s615/Je-suis-Charlie.jpg

    MVH

    Hans

    SvaraRadera
  2. Det är väl inte helt oomtvistligt huruvida rätten att såra skall anses självklar i alla lägen. Det finns redan inskränkningar i lagen gällande ofredande/häckling/mobbning/stalkning av enskild person. Det finns som bekant även lagen om hets mot folkgrupp. Det är f ö inte länge sedan det var i lag förbjudet att skända den svenska flaggan, en gruppsymbol för svenska folket på samma sätt som profeten utgör en samlande symbol för islam.

    Etik- och hyfsexperten Magdalena Ribbing är väl f ö inte helt ute och cyklar när hon försöker utreda det här med social interaktion och god ton? Är det alltså fritt fram att kränka den muslimske middagsgästen?

    Yttrandefriheten anses självklar och såvitt bekant har även muslimska länder ratificerat FN-stadgan på området, varför en diskussion om islam skulle kunna ske under ordnade former.

    SvaraRadera
  3. Fair Play: Häromdagen dömdes den saudiarabiske bloggaren Raif Badawi till 1000 piskrapp och böter på 2 miljoner kr "for creating an online forum for public debate and accusations that he insulted Islam" (Amnesty). Sedan 1999 har flera muslimska länder arbetat för FN-resolutioner mot kritik av religioner i allmänhet och islam i synnerhet. Yttrandefriheten är inte mer självklar än så.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Defamation_of_religion_and_the_United_Nations

    SvaraRadera
  4. Blasfemi avskaffades som brott i Sverige så sent som 1970, dödsstraff med halshuggning 1921 och skolagan inkl spöstraff (inför klassen eller på rektorsexpeditionen) 1958, varför vi kan sägas ha gemensamma, i tiden ganska näraliggande "kulturella" rötter på området..

    Vad beträffar de 1.000 piskrappen är det ju att föredra framför stening, men så många rapp klarar väl inte kroppen såvida det inte handlar om en ganska "mild" eller "välavvägd" behandling (detaljreglerad som det mesta inom islam), medan den svenska skolagan i dess olika former inte sällan orsakade bestående men hos eleverna

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.