Däremot verkar illustrationen ha varit Metros egen idé (i Skåneupplagan var Elizabeth I & II med på bilden). Därmed drev de hem artikelns poäng ordentligt: Kunskaperna om kvinnor i historien är usla. Eller kunskaperna om historia i allmänhet. Eller kunskaper i allmänhet, åtminstone på Metros redaktion.
Samma dag låg den här artikeln på Metro.se tills någon fick det goda infallet att försöka ta reda på om nyheten var sann. En (1) googling räcker för att hitta en sajt som förklarar att det är ett konstprojekt:
It's unknown how Western media outlets such as the UK's Metro and the Huffington Post got this information, but over the weekend, they reported that young depressed (and shirtless?) Chinese were spotted walking cabbages on leashes. What really happened is a strange art performance that took place during Beijing's annual labor day music festival, the Midi Music Festival.- No, China's depressed youth do not keep cabbages as pets, Kotaku.com, 5 maj 2014
För övrigt kan brittiska Metro vara framtiden för svenska Metro: Clickbaits från början till slut.
Som Po Tidholm påpekar i Godmorgon Världen, så har det ingen som helst betydelse om något är sant eller vettigt, det är bara antalet besök som räknas, om sedan folk tittar för att de är upprörda eller för att de är intresserade har ingen som helst betydelse
SvaraRaderahttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=438&artikel=6069811