När man forskar i sådant som händer just nu, eller igår eller häromåret, så bedrivs den forskningen i huvudsak på nätet. Som om det behövde sägas... Men under senare år har det blivit allt svårare att studera nutida händelseförlopp.
I och med genombrottet för sociala medier så har diskussionerna flyttat från bloggar och forum till Facebook och Twitter. Samma personer bedriver i stort sett samma diskussioner (med reservation för exempelvis Twitters tekniska begränsningar), men i andra kanaler.
Problemet är att åtminstone Facebook och Twitter inte har några vettiga sökfunktioner. Data finns och går i teorin att gräva fram. Men företagen har hittills struntat i att ta fram sökmotorer värda namnet. Inte heller lirar dessa kanaler riktigt med Google et al. Att gräva i diskussioner i sociala medier är omständligt och otacksamt.
Skillnaden blir tydligast när man på sina upptäcktsfärder bakåt i tiden kommer till tiden före de sociala mediernas genombrott, då diskussionerna ännu fördes på bloggar och i forum. Dessa fungerar mycket bättre med de vanliga sökmotorerna, och inbyggda sökmotorer kan bidra med ytterligare funktioner. Det innebär att det kan vara långt enklare och mer givande att utforska något som hände 2002 än något som hände 2012.
Å andra sidan är det inget som försvunnit. När (snarare än om) sociala medier utrustas med ordentliga sökmotorer så blir det i ett slag möjligt att studera mytspridningar, språkförändringar, debatter om högt och lågt och vad man nu är intresserad av, även under tiden efter 2009-2010 eller så.
Jag är inte alldeles säker på att de efterlysta fungerande sökmotorerna kommer. Kopplat till frågan om sökningar är ju frågan om ägande.
SvaraRaderaGoogle har ju inte lagt speciellt mycket kraft på att äga innehåll på nätet utan velat möjliggöra sökande på hela nätet. Även i de fall där de ägt plattformen (Blogger, YouTube, ...) har de inte begränsat andras tillgång till t.ex. länk-strukturer utan använt öppen html. Ända undantaget är väl "+1" som ju också var en riktig flopp.
Facebook däremot vill ju aktivt låsa in sitt innehåll och bygga upp en helt sluten referens-struktur via "likes" på och utanför plattformen. Exempel: Microsofts Bling kan utan problem använda länkar i ett inlägg på en Blogger-blogg till att förbättra underlaget för sin sökmotor, däremot kan den inte använda en persons "like":s på Facebook till att göra det.
Frågan är hur komemrsiellt intressant det kommer att vara för Facebook att bygga en bra sökmotor?