Så här marknadsfördes ouija-bräden för 120 år sedan:
- Annons för The 99-cent store, Omaha Daily Bee, 17 december 1893
Där är den, inklämd bland spel, modelltåg, dockserviser, ångmaskiner med mera. Denna aningen mer sofistikerade variant av anden i glaset var en leksak, ett barnsligt tidsfördriv. Ingen svartrock gjorde sig löjlig över dem.
Det skulle dröja till den spiritistiska vågen vid första världskriget innan "medierna" rutinmässigt började infoga brädena i sina repertoarer. Det var då och därför ouija började betraktas som en sorts ockulta redskap.
Å andra sidan fanns det, då som nu, folk som förstod bättre. Harry Houdini är den idag mest kände, men det fanns fler. Några var till och med präster. Läs här om fader Charles S. De Heredia, som turnerade med sina "seanser" där han visade hur man kan skapa illusioner av kontakter med andevärlden.
"Ouija-brädet," sade den lille prästen, "är helt enkelt det undermedvetna som styr händerna."
- The Washington Times, 6 juni 1920
Mycket mer finns inte att säga i denna icke-fråga.
Själv blir jag lika upprörd som spiritisterna, men av att de också listar go-bräden under "toys".
SvaraRaderaHm? ...Jaha, nja, "The Royal Game of Go-Bang" var inte så mycket det ädla spelet Go som den förenklade varianten luffarschack.
SvaraRaderahttp://www.thestrong.org/online-collections/nmop/3/48/107.3327
Spiritism-vågen kom väl redan under 1800-talet och anses väl börjat med Fox systrarna 1848? Försök att kontakta döda togs på stort allvar och var föremål för vetenskapliga undersökningar (vilket ledde till att de flesta medier blev avslöjade).
SvaraRaderaSensemaker
Det var den första vågen, sedan har det varit flera. Det stora kriget fick en, berodde nog på såväl de väldiga dödssiffrorna som på allmän uppgivenhet och besvikelse på verkligheten.
SvaraRaderaJust nu verkar vi befinna oss i en sådan våg.