2012-10-04

Missriktad reklam

På en kurs i marknadsföring på universitetet fick vi berättat för oss om hur ett multinationellt svenskt läkemedelsföretag på 1980-talet gjorde en ansats att vinna marknadsandelar i Mellanöstern. En stor kampanj lanserades och reklamen utformades enligt vanligt manér. Längs vägarna i ett arabland, jag vill minnas att det var Irak, uppställdes således affischer med en bildserie. Först bilden av man med uppenbar smärta följt av en bild där han tar den aktuella värktabletten och så en tredje där han verkar må väldigt bra.

Ingen märkvärdig kampanj, lätt att förstå oavsett språk och kultur. Men. Man hade missat att arabiska läses från höger till vänster. Det såldes inte många värktabletter av det märket.

- Abraham Staifo, Sverige är inte IKEA, GP 3 oktober 2012

Någon som känner till kampanjen? Kanske hört den i någon annan version - om något icke-svenskt läkemedelsbolag, eller om något annat än ett läkemedel?

14 kommentarer:

  1. Jag känner igen det, och kommer ihåg de övertydliga bilderna också. En snubbe klädd som beduin. Fast i mitt minne var det ett nordafrikanskt land. Och en seriestripp, alltså inte affischer längs vägarna. Fast det ena utesluter i och för sig inte det andra.

    Eftersom jag inte såg reklamen "på plats" utan läste om den i något annat sammanhang, möjligen i Bild&Bubbla, så borde det gå att leta fram mer om detta.

    SvaraRadera
  2. Jag tror också att det inte var en värktablett, utan ett uppiggande preparat. Mannen i serien var nämligen dyster, fick se en burk med piller, tog ett och blev övermåttan förtjust. Fast i omvänd ordning, då. Och jag har alltså sett själva serien... om den inte bara var ett försök att illustrera händelsen, fast det tror jag inte.

    SvaraRadera
  3. Jag har varit på en toalett i Israel. Där fanns det ringformade sittskydd i en förpackning på väggen, med en förklarande seriestrip.

    För mig berättade stripen att man först tar ett skydd ur toaletten, sen placerar det på toaringen och sist trycker upp det i förpackningen på väggen. De infödda gjorde nog en annan tolkning.

    SvaraRadera
  4. Jag har hört påståendet ett par gånger. Bolagets namn specificerades inte. Du kan nog anta att detta är en spridd historia.

    Sensemaker

    SvaraRadera
  5. Oh ja, mycket väl igenkänt! Precis som Spiring är jag också helt säker på att jag sett en faktisk bildserie i anslutning till påståendet. Jag vill minnas att jag diskuterat sanningsgraden med någon också, men eftersom jag inte hittar något på denna sida så börjar jag tvivla.

    Det här är ju något slags "sedelärande" faktoid (om det nu är en faktoid). Den och många andra som handlar om kommunikation känns som sådant som folk hasplar ur sig på seminarier, workshops, inspirationsföreläsningar och dylikt. "60/85/93% of all communication is non-verbal" är väl den mest tröttkörda.

    Hur man ska reagera har jag svårt med. Oftast håller jag tyst. Påståendena fyller ju sin funktion och de flesta bryr sig förmodligen inte om ifall de är sanna eller inte. Men det händer att jag inte kan hålla mig när det blir väldigt uppåt väggarna. Satt en gång i ett gruppseminarium med idel högutbildade och (vad jag vet) inte ett dugg konspiratoriskt lagda människor, varvid en av dem på fullaste allvar skrev in Q33NY i Word, hävdade att det var flightnumret för ett av WTC-planen och visade upp det för allihop i Wingdings...

    SvaraRadera
  6. Nu hittade jag serien; den finns i nr 4/1986 av Bild&Bubbla, en notis på "klotter"-avdelningen på sidan 3. I notisen står: "'Apropå kulturchock', skriver tidningen Västfronten om denna stripp. Ett amerikanskt läkemedelsbolag försökte sälja sina produkter i ett arabland i serieform. Utan att veta att man i dessa länder läser från höger till vänster. Ställ dig framför en spegel och budskapet blir ett annat!" Notisen är signerad "DA", dvs Daniel Atterbom som då var redaktör för B&B. Orkar inte skanna in själva serien, men den är på fyra rutor och signaturen är "Swerin".

    Här sägs alltså att serien enligt källan, "Västfronten", är den autentiska reklamserien, men sånt kan man kanske inte vara helt säker på.

    SvaraRadera
  7. ...och det finns faktiskt en illustratör som heter Ulf Swerin, vars stil av googles bildsökning att döma inte är helt olik den här gamla serien. Så kanske var nyheten lite "förbättrad" i Västfronten?

    SvaraRadera
  8. Känner igen historien från något radioprogram (90-talet) samma upplägg fast som reklam för tvålflingor: bild på smutsig tvätt, bild på tvålflinga, bild på ren tvätt.

    /Håkan

    SvaraRadera
  9. Börjar ju kännas som en Klintbergare, när man rotar lite i det... jag vet att jag själv fört historien vidare ett par gånger genom åren, just det att jag trodde mig ha läst själva serien har gjort att jag inte ifrågasatt den. Nu känns det som att serien inte var autentisk, dvs från den ursprungliga reklamkampanjen.

    SvaraRadera
  10. Jag var bara tvungen att prova beteckningen, i Microsoft Word 2010. Resultatet blev en flygplanssymbol, två (stående) dokumentsymboler, en dödskalle och en Davidsstjärna. Om beteckningen verkligen stämmer, är det ett lustigt sammanträffande.

    SvaraRadera
  11. Tck, då vet jag, att det är en efterhandskonstruktion.

    SvaraRadera
  12. Hmm, när jag hörde historien tror jag det var en lärare som berättade den på högstadiet mitten av nittiotalet, men då var det något biståndsprojekt eller någon FN grej och en Malariamedicin som var väldigt svår att få befolkningen att ta på grund av de bristfälliga instruktionerna.

    SvaraRadera
  13. Dom många olika versionerna tyder på, att det är frågan om en skröna. Händelsen kan naturligtvis ha inträffat. Men då behövs en pålitlig historisk källa, om jag ska tro på det. Att det inträffat många gånger, med olika mediciner och i olika länder, verkar inte särskilt sannolikt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.