Frane Selak:
- var 1962 ombord på ett tåg som spårade ur och körde ner i en flod - sjutton dog, Frane klarade sig i sista ögonblicket
- flög för första och hittills enda gången 1963, då en dörr flög upp - nitton dog, Frane föll i en höstack
- var 1966 på en buss som körde ner i en flod - fyra drunknade, Frane klarade sig med några skråmor
- körde 1970 på motorvägen då bilen fattade eld - Frane klarade sig ur några sekunder innan bensintanken exploderade
- var 1973 med om ännu en våldsam bilbrand - Frane blev av med håret
- blev 1995 påkörd av en buss i Zagreb - Frane linkade iväg, mer omtumlad än skadad
- körde 1996 på en bergsväg då han fick se en lastbil komma rakt mot honom - Frane styrde sin bil över ett stup, kastade sig ur i sista ögonblicket, och såg från en trädtopp hur hans bil föll mot marken hundra meter längre ner
Källa: The Telegraph, 14 maj 2010. Eller Scotsman 18 juni 2003 som skulle kunna vara den första engelskspråkiga artikeln om Frane Selak.
Vad som sällan verkar ha gjorts är att ta reda på hur mycket av det han säger som är sant. Är Frane Selak mytoman? Hur många av de nämnda händelserna har hänt alls, med eller utan Frane? Olyckor med såpass många dödsoffer borde gå att hitta i dåtida publikationer, hittills har jag kammat noll.
Tipstack till Kristoffer Carlsson
Tack för grävandet!
SvaraRaderahttp://www.airdisaster.com/cgi-bin/view_year.cgi?year=1963
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_accidents_(1960%E2%80%931969)#1963
Speciellt flygolyckorna har man hyfsad koll på.
MVH
Hans