"It works! (sort of)"
Den här bilden är en videosignal som digitaliserats. Sånt var inte vardagsmat i april 1973. I bild Richard Shoup som för första gången fått igång sitt nya system: SuperPaint.
Hårdvaran arbetade med 640 x 480 pixlar, 8 bitar per pixel = 256 färger/gråskalor, och utgjordes av RAM-minnen som kopplats till en Data General Nova, en populär 16-bitars minidator vid den tiden. Det blir 300 kb det, vilket gjorde hans dator till den dyrbaraste på bygget. Utvecklingen ägde rum på Xeroc PARC, en av de mest viktigaste platserna för datautveckling någonsin (se bloggposten Deathmatch 1979 för några exempel).
Men just här ska jag fokusera på mjukvaran. Så här såg menyn faktiskt ut i Superpaint:
Om det ser lite skabbigt ut så, tja, visst - men det här var också före Windows, Photoshop, Macintosh, ABC 80... Man kunde skapa bilder och animera dem, liksom ta in videosignaler och lägga på datagrafik. Resultatet användes bland annat av NASA, och då förstår man ju att det var bra. (För pedagogiska förklaringar som användes i TV, bilder finns bland länkarna.)
Shoup beskriver prylarna i en bitvis ganska teknisk artikel. Han går även in på några svagheter:
Limitations of the system are numerous and apparent after some use. Most annoying, of course, are the jagged edges often present in the picture due to the limited resolution and lack of softness of the digital medium. Techniques now exist for eliminating these quantization effects, but using them fully in a highly interactive system is beyond the capabilities of this hardware. Other desirable features not present in the current system include: multiple overlays (like a cartoonist's cels), the ability to deal with full-color natural images as well as flat color, smooth scaling (zooming), and a more general animation capability.
- Richard Shoup, "SuperPaint ... The digital animator", Datamation (1979)
SuperPaint var en pionjär, som skulle leda till Quantel Paintbox 1981 och Photoshop 1987. Ifall ni aldrig hört talas om Paintbox så är det förståeligt, programmet var Photoshops direkta föregångare, proffsigare och långt dyrare. När Adobes flaggskepp började ta marknadsandelar protesterade Quantel med att stämma dem. Vid ett tillfälle anlitade man Shoup. Denne fick gå och leta reda på listningar, översätta dem till körbart C, och till slut porta SuperPaint från 1978 till en version som kunde användas på en vanlig PC av idag. Poängen var att visa att Quantel inte alls var först med målarprogram.
Se även bloggposten 1963 års Photoshop för 1963 års Illustrator.
Richard Shoup:
- The SuperPaint System (1973-1979)
- SuperPaint Lives! - här finns programmet, jag har provkört och det var lika egendomligt som häftigt rent historiskt sett (programmet är naturligtvis helt hopplöst med dagens mått men det hör inte hit)
Kan man kalla det här, för världens första ordentliga bildbehandlingsprogram?
SvaraRaderaGör det om du vill. Eller läs vidare.
SvaraRadera