2010-03-09

Feng shuit och IKEA


Osäker på filmens äkthet.

Det har hävdats att vi som ifrågasätter olika påståenden, mer eller mindre etablerad kunskap och okunskap och liknande, skulle föredra att rikta in oss på de tacksamma offren - enstaka kufar som astrologen, fettdoktorn eller han som skulle dämma upp Medelhavet. Men däremot undvika att stöta oss med de stora grabbarna. Om det nu beror på feghet, eller för att vi skulle få någon sorts beskyddarpengar från etablissemang som läkemedelsindustrin för att anfalla "sanningssägare" som annars skulle kunna orsaka bortfall av profit, auktoritet, eller vad det nu kan vara.

Beskyddarpengarna är givetvis en konspirationsteori, ett argument att ta till när de övriga tryter: jag har så rätt att den som är mot mig måste ha dolda skäl därtill. Men bortsett från det, finns det inga storföretag som kan förtjäna en skeptisk känga? Jomenvisst.



Ja, jag vet att det finns människor som tvivlar på feng shui. Min bror var mycket skeptisk. Men en dag köpte han en lott och lade den i rikedomshörnet, och han vann faktiskt. Nu ändrar han på sitt kontor så att han sitter bättre och minskar stressnivån.

Agneta Nyholm Winqvist driver Nordic School of Feng Shui. Våren 2006 var hon föremål för en hemma hos-artikel i IKEA Family Live, en tidning som går ut till deras medlemsklubb IKEA Family. Den finns som PDF på nordiska skolans hemsida som den reklam den är (länk).

Feng shui i dess moderna heminrednings-form är ett utomordentligt fånigt hopkok som kan kritiseras på längden och tvären. Kanske inte det estetiska, eller vissa självklara rekommendationer för just heminredning; som att hålla hemmet städat, undvika skarpa hörn på bord och höga hyllor vid sängen m.m. Men däremot allt vidskepligt bagage, som de "chi"-energier som inte kan spåras på något känt vis, utan som vi får lita på feng shui-guruns ord finns (många väljer att strunta i de fånigaste delarna, fast då blir det ju just inte mycket kvar). Huruvida feng shui verkligen är så urgammal som ständigt påstås men aldrig bekräftas är en annan fråga som jag tänkte återkomma till.

Men nu struntar jag i den strävsamma småföretagaren. Här skall kritiken riktas mot IKEA.

Vet de inte vad feng shui är? Läser de inte sina egna artiklar eller lyssnar på föredragen de arrangerar? Eller vet de, men struntar i vilket intryck de ger?

Samarbetet med ADD FENG SHUI är mycket populärt och inspirerande! Välkomna tillbaka!

- Tina Terner, Familyansvarig IKEA Bäckebol, och nöjd kund hos AFS

Tror representanter för ett av världens största företag, som Tina här, verkligen att det finns "rikedomshörn"? Eller att rena spisplattor kan ge samma penga-alstrande effekt? Eller att tryggheten ökar i ett förhållande om man ställer soffan med ryggen mot väggen? För att bara nämna några underligheter ur Nyholm Winqvist-artikeln.

OK, en kund är en kund, vare sig hon tror på sagor eller inte. Men det känns sällsamt att se denna förbindlighet mot pur skrock denna sida år 2000.

6 kommentarer:

  1. Vet inte vad du syftar på men årtalen är korrekt återgivna.

    SvaraRadera
  2. Lena syftar på detta: "Men det känns sällsamt att se denna förbindlighet mot pur skrock denna sida år 2000."

    SvaraRadera
  3. Det handlar om att han inte förväntat sig att se sådant (på) denna sida (om) år 2000. Blev också lite förvirrad först!

    SvaraRadera
  4. Liksom jag! Läste väl lite slarvigt och fick för mig att "denna sida" syftade på en webbsida.

    SvaraRadera
  5. OK; jag hade kunnat skriva "hitom år 2000" eller kanske "i vår generation" eller "efter renässansen" eller så. Hur som haver.

    Förstår huvudbryn, låter det stå som det gör - lite tuggmotstånd i texten skadar inte. :-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.