Att rippa vet ni nog vad det är: När man lägger över låtar från CD till mp3-filer i datorn. Eller gör motsvarande med en film. Eller kanske när man hämtar streamat material, som från Youtube eller Spotify, även om jag personligen är lite mer tveksam till den betydelsenyansen. Nåväl.
Jag blev nyfiken på ordets ursprung, tog en titt, och fann att jag ju faktiskt har ett svagt, svagt minne av "rippad musik" från tiden före mp3, då förresten CD-skivorna var svarta och jättestora (kom ihåg att berätta det för era barnbarn). Det var på den tiden s.k. demon var en grej på hemdatorer som C64, Amiga, Atari ST. När den inspirerade demo-makaren skulle visa upp sina programmerings-skills så hämtade han som regel grafik och musik från befintliga spel. Sådant behövde inte vara lika lätt som det låter - så att säga - utan kunde involvera en hel del reverse engineering för att lirka fram sinnrikt komprimerade data. Sådant "rippande" kunde vara något av en intellektuell konstform i sig.
Autentiskt exempel: "Red Sector Demo" i ST-version, från "Mindbomb Demo" av "The Lost Boys". Denna är relativt sparsmakad och därför fortfarande uthärdlig. Evighetslång hej-här-är-vi-igen-texter som rullade förbi är dock obligatoriskt. Musiken kommer alltså från något spel från början.
Sen så finns det en påfallande mängd andra betydelser av "rippa". Som när musiker rippar musik från varandra - alltså lånar, eller "lånar", i större eller mindre mängd. Har det med musikrippandet som ovan att göra?
Det har nog inte företeelsen "rippad kropp" att göra. Det låter lite splatter-aktigt men nej; det avser något vältränat, deffat (för att ta en relaterad term). Hur den etymologin är funtad vet jag inte alls. För det har väl inte med de rippar/roppar att göra som är familjär förkortning för rohypnol..?
Och så vidare. Och allt detta i ett enda ord.
Med lite god vilja så kanske man kan tänka sig att rippad kropp kommer från rip i betydelsen reva. Jag skulle säga att en rippad kropp har separation mellan musklerna, så att man ser dess konturer, var de börjar och var de slutar.
SvaraRaderaSer nu att begreppet kommer från engelska. Det är detsamma som "deffad", vilket innebär att musklerna är "definierade", dvs. syns (snarare än när de bildar en plufsig sammanhängande Barbapappa-massa). Men etymologin för "ripped" är ännu oklar.
SvaraRaderaUtifrån mitt perspektiv, från den del av demoscenen jag huserade i, så skulle jag nog säga att det var betydligt vanligare att rippa samplingar (i betydelsen enskilda instrument i trackerprogram) än hela låtar. I alla fall när det handlade om att skapa något nytt. De demogrupper som återanvände andras musik, till exempel från ett spel, bör inte kunna sägas vara kompletta på det sätt en grupp ska vara. Däremot var det ofta en rolig hälsning till andra grupper att inkludera någon instrument eller ljud som använts i ett tidigare demo.
SvaraRaderaMen jag kan vara fel ute. Jag kan bara bedöma hur det hela såg ut för mig under de år jag har haft med scenen att göra. Om det var vardag att lägga in andras låtar i egna demon innan jag fick kontakt med scenen, så var den dock desto roligare på min tid då nyskriven musik var en självklarhet!
Andreas: Men du använder själva ordet i samma betydelse. Att olika betraktare har olika uppfattningar av den mycket ostrukturerade och kreativa demoscenen är inte konstigt. :-)
SvaraRaderaMåste dela med mig av en upplysning jag aldrig sett förut: "Jack the Ripper contains a pun on ripper in sense of 'tool for ripping' old slates, etc. (1793) and the slang meaning 'a ripping fellow' (1838), from ripping 'excellent, splendid' (1826)." - EO: rip (v.)
Ordet "rippa" i den gamla betydelsen är mycket möjligt att det kommer ifrån engelskans "Ripoff".
SvaraRaderaIn a related meaning, a ripoff is a blatant or unscrupulous copy or imitation.
Vilket är det jag tänker på när jag talar om "rippad musik" etc.
Jag har alltid tolkat ordet som "extrahera", oavsett om det har handlat om gamla samplingar eller CD-rippar. Att rippa samplingar i demoscenen var inte samma sak som samplade stycken i dagens musikindustri, och jag kan inte påminna mig att jag har hört någon prata om att rippa med betydelsen att sampla musik. Däremot talas det ofta om rip-off.
SvaraRaderaEric Prydz "Call on me" är ett intressant exempel i det sammanhanget. Låten, som baseras på en sampling från Steve Winwoods "Valerie", gjordes ursprungligen av en annan producent, Thomas Bangalter.
För övrigt är jag stolt över att själv finnas med på Amiga Music Preservation med 42 låtar och en intervju - trots att jag inte har ägt någon Amiga själv. 1990-talets andra halva var en underbar tid, och Kosmic Free Music Foundation var ett synnerligen kreativt sällskap. :)
Kollade just på videon. Music by Mad Max. Om det inte vore för att detta är Faktoidbloggen där inga förhastade slutsatser dras, så skulle jag ha trott att det är den polske trackern (medlem i bland annat Hypnosis) som det handlar om. Men om du säger att musiken är från ett spel så vågar jag inte säga emot. Jag förutsätter att du har rätt. Men jag vill fortfarande tro att det var vanligare att rippa samplingar från låtar, än hela låtar från spel.
SvaraRaderaApropå samplingar och tv-spelsmusik, så finns det anno 2009 en livaktig subgenre av elektronisk musik som med hjälp av mer eller mindre autentisk apparatur skapar musik så att man tror sig förflyttad till SEGA:s, Ataris och C64:ans glansdagar. Kallas bland annat bitpop och gamewave - mest framgångsrika svenska bandet är nog Slagsmålsklubben.
SvaraRaderaAnonym: Här uppe i norr har vi Machinae Supremacy, som är väl värda att lyssna på om man uppskattar bitpop och relaterade stilar. Jag har tyvärr aldrig sett dem live, trots att jag vid flera tillfällen spelat på samma tillställningar som dem. Men musiken talar för sig själv!
SvaraRaderaMin erfarenhet stämmer helt med Andreas.
SvaraRaderaJag har alltid tolkat rippa som "rip out", dvs riva ut, vilket var det man gjorde när man lyckades riva ut enskilda ljud (eller för den delen hela låtar, vanligen för senare lyssning) ut ett spel eller demo.
Det var inte helt trivialt alltid, men underlättades av att de flesta använde någorlunda välkända eller till och med kompatibla program att göra musik i. Man kunde leta upp data som såg ut som musikdata i minnet under det att demot/spelet exekverades.
Ripoff - tolkar just jag på ett annat och negativare sätt än det relativt neutrala "rippa". Vet inte hur andra tänker.
SvaraRaderaMen att musiker kan "rippa", säger knycka, melodier, texter eller delar därav från varandra ger nätet belägg på. Men det försiggår på en högre nivå (s.a.s.) än att sampla rätt av.
Mad Max: Jochen Hippel, har gjort (skrivit + kodat) musiken i en rad spel. Om det aktuella stycket kommer från ett sådant eller inte har jag dock inte dubbelkollat... Han kommer från Tyskland.
Om "rippa" oftast avsågs samplingar eller hela låtar vet jag inte. Min egen ringa erfarenhet säger det senare. Mer har jag inte att komma med.
RIP, Raster Image Processor
SvaraRaderahttp://en.wikipedia.org/wiki/Raster_image_processor
En stor laserskrivare med vilken man skrev ut, rippade, dokument i datorn till negativ film (varvid halvtonsbilder och -plattor rastrerades) som sedan användes för att exponera plåtar för offsetttyck. Numera skriver man väl direkt till plåt, kan jag tänka mig. Det var väldigt länge sen jag var på insidan i tryckeribranschen.