Populariteten hos ett uteställe lär ju kunna mätas i mängden köande utanför detsamma. Därför lär det ha förekommit att lokaler i behov av fler besökare har betalat folk för att stå i kö.
Känns det igen? - Men är det sant?
Hur skulle den ekonomiska kalkylen kunna se ut? Man vill väl ha åtminstone 10-20 personer; och inte precis vilka som helst, utan någorlunda unga och vackra och representativt klädda; och så skall dessa ha betalt för att stå och göra ingenting under ett par timmars tid en fredags- eller lördagskväll. Eller snarare flera, om det ska bli någon effekt.
Denna brännande nutidsfråga skulle naturligtvis få sin lösning om någon betald köare trädde fram och redogjorde för ekonomin, eller ännu hellre någon som anlitat en sådan kö. Tills dess ställer åtminstone jag mig milt tvivlande.
De Sandrews-biografer som byggdes under Anders Sandrews tid hade mycket små biljetthallar så att det snabbt skulle se fulla ut och att köande/väntan fick ske ute på trottoaren. Allt för att ge intryck av att en film var populär och drog till sig mer folk än vad den egentligen gjorde i förhoppningen att det i sig skulle dra till sig ännu mer publik.
SvaraRaderaDet stod helt stilla i huvud tidigare men nu kom jag på att "biljetthall" ju heter "foajé".
SvaraRadera