2008-09-23

Smygreklam

Tänk om jag skrev en insändare i den här stilen. Och skickade den till våra stora dagstidningar, TV & radio, några större sajter m.fl. Hur skulle det uppfattas av mottagarna? Eller läsarna?

Hej! Jag vill bara tipsa om en fantastisk bok. Den är skriven av en Peter Olausson och heter Faktoider (ISBN 9789137132570). Den behandlar massor av myter som av folk tror på trots att de bevisligen är osanna. Den tycker jag ni skall recensera! Det är helt klart årets, eller årtiondets, om än kanske inte seklets, litterära, kulturella och vetenskapliga händelse.
- Undertecknat Kalle Kula, eller John Doe eller Sten Steen eller något annat någorlunda trovärdigt antaget namn.

Vad är problemet? Att jag far med osanning? Eller att det känns billigt? All uppmärksamhet är väl god uppmärksamhet?

I just detta fall är väl det största problemet att boken går ut på att avslöja just osanningar, varför det vore synnerligen olämpligt att nyttja sådant i marknadsföringen. Men så här då: marknadsföring och reklam är OK, så länge den inte utger sig för att vara något annat. Det mest irriterande med smygreklam är inte reklamen utan smygandet. Att någon försöker att lura en. Vilket samtidigt är den kanske viktigaste drivkraften för faktoid-jakten för min del. Inte riktigt I have become what I've always hated, men något ditåt.

Inte för att alla har samma hämningar... Att jag tar upp detta just nu beror på att jag hittade en viss Pär Wahlström, som förefaller att under signaturen "Anna Svensson" skriva om sin bok i homeopati på just det sätt som jag försökt imitera ovan - komplett med ISBN-numret, som man väl aldrig någonsin nämner i äkta boktips, åtminstone av den personliga natur som man försöker ge sken av här. (Att han skriver om homeopati är bara en försvårande omständighet, exemplet hade varit precis lika relevant om det vart t.ex. en diktsamling.)

Utöka ditt eng. ordförråd:

A shill is an associate of a person selling goods or services or a political group, who pretends no association to the seller/group and assumes the air of an enthusiastic customer.
- Wikipedia: Shill

Förresten är en anledning till att jag inte behöver tigga om en recension i exempelvis Svenska Dagbladet att jag redan fått en. Mats Gellerfelt tyckte att det var "en inspirerad och inspirerande bok", "en viktig bok" och en massa annat fint som ni kan läsa om i artikeln Detta har kanske nästan hänt (SvD, 16 mars 2008). Se, det är reklam det! ;-)

3 kommentarer:

  1. Och när man (ofta i politiska sammanhang) utger sig för att vara en röst från gräsrötterna ("grassroots") kallas det för "astroturfing" (efter konstgräset).

    SvaraRadera
  2. Fast recensenten Emil Åkerö i Västervikstidningen tyckte ju inte att "Faktoider" i bokform var någon bra idé. Nu har ju inte jag själv jämfört hemsidan med boken, men om inte annat så kan man ju nå en annan publik och man kan nå dem på ett annat sätt och under andra former.

    SvaraRadera
  3. Kurt syftar på recensionen En onödig bok som är mer positiv än det låter; men det något förvirrade resonemanget om betalsida bekymrar mig inte. I synnerhet när det kommer från en papperstidnings hemsida. ;-)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.