tag:blogger.com,1999:blog-37147210.post801700281631968575..comments2023-12-18T01:10:52.701+01:00Comments on Faktoider: Att lägga på en remHexmasterhttp://www.blogger.com/profile/10349935592161756034noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-37147210.post-78168311487960230892019-07-19T13:17:15.739+02:002019-07-19T13:17:15.739+02:00Trevlig länk! Lade in den i bloggposten.
De beläg...Trevlig länk! Lade in den i bloggposten.<br /><br />De belägg för "lägga på en rem" jag sett är till att börja med ofta dubbeltydiga (börja jobba eller öka) för att i relativt modern tid bli entydiga (öka).<br /><br />Att remdriften fanns kvar långt in i den elektriska tiden hade jag inte koll på men inser att det är logiskt. Tack för den!<br /><br />Har även sett några få belägg för "slå av en rem" men det verkar aldrig ha varit vanligt.<br />Hexmasterhttps://www.blogger.com/profile/10349935592161756034noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37147210.post-43390324078343599612019-07-18T16:14:41.761+02:002019-07-18T16:14:41.761+02:00Det var kanske något med att öka takten, oxå? För ...Det var kanske något med att öka takten, oxå? För det kunde vara växlar (hjul i olika storlekar) på de enskilda maskinerna, så man flyttade remmen för att öka eller minska maskinens hastighet.<br />Maskiner kunde ha en koppling för att slå på/av driften - en slags på/av knapp...<br />Och även efter elektrifiering af verkstäder och fabriker användes den centrala remdriften, innan det blev vanligt med separata elektriska motorer till de olika maskinerna.<br /><br />Se även den utmärkta artikeln på Wikipedia <a rel="nofollow">https://sv.wikipedia.org/wiki/Central_remdrift</a> som jag har lånat från.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/04745916057098194472noreply@blogger.com